قدمت 150 ساله عکس "سلفي" در تاريخ ايران


ناصرالدين شاه قاجار در عين آنکه در زمره اولين چهره هايي است که در تاريخ عکاسي ايران تصويرش بر صفحه "داگرئوتيپ" ثبت شده است، خود از پيشگامان تاريخ عکاسي در ايران به شمار مي‌رود.

به گزارش مجله تاريخ فراديد، ناصرالدين شاه قاجار در کنار علاقه به شعر و نقاشي از اولين برخورد با دوربين عکاسي و قرار گرفتن در مقابل دوربين عکاسان فرنگي مجذوب اين پديده شد و با داير کردن نخستين عکاسخانه ايران و آوردن معلمان فرنگي عکاسي به دارالفنون، خود نيز يادگيري مهارت ها و فنون آن را آغاز کرد.

شايد علاقه ناصرالدين شاه به عکاسي به زماني برگردد که ژول ريشار نخستين معلم زبان فرانسه مدرسه دارالفنون با دوربين اهدايي ملکه ويکتوريا از او عکاسي و شاه جوان را از ديدن تصوير خود سخت ذوق زده کرد.

اين ذوق و علاقه باعث شد ناصرالدين شاه وقتي 19 سال داشت دستور دهد با دوربين عکاسي از تخت جمشيد گزارش تصويري بگيرند و براي او بياوردند. او همچنين دستور داد آقا رضاخان اقبال‌السلطنه، از درباريان نزديک شاه، عکاسي را از فرانسيس کارلهيان عکاس فرانسوي بياموزد تا بتواند در سفرهاي مختلف همراه ناصرالدين شاه باشد و از او عکاسي کند.

در اين ميان خود ناصرالدين شاه با علاقه و پشتکار خاصي کار يادگيري عکاسي را دنبال مي‌کرد و از هر فرصتي براي عکاسي يا سوژه عکس شده استفاده مي کرد. سوژه‌هاي ناصرالدين شاه براي عکاسي زنان حرمسرا، وقايع روزمره در کاخ سلطنتي، پرتره نزديکان و درباريان، اردوکشي‌ها، ييلاق‌ها، سفرها، مراسم سلام، اسب دواني‌ها، شهرها، طبقات مختلف مردم، رجال و البته خودش بود.

ناصرالدين شاه يکي از عکاساني بود که به گرفتن عکس سلفي بسيار علاقه داشت و ذوق آن را داشت که سوژه و عکاس خودش باشد؛ عکس زير يکي از همين موارد است. شاه قاجار در اين عکس که مربوط به سال 1282ه.ق است و نسخه اي از آن در آلبوم خانه کاخ گلستان نگهداري مي‌شود به خط خود نوشته: اين عکس خودم را خودم در اندرون انداخته‌ام.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، اجتماعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 فروردين 1394برچسب:, | 12:42 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.